Pages

Sunday, July 10, 2011

ASAM PEDAS POWER & BIHUN SUP BUKIT CINA

Jumaat malam, aku dan isteri takde apa-apa aktiviti. Normally, aku dan isteri akan balik rumah mak setiap hari Jumaat selepas aku balik kerja. Tapi, oleh kerana minggu ni mak takde rumah, hari Sabtu pulak ada appointment dengan proton nak hantar kereta untuk major service, so, kami plan untuk duduk rumah je.. Cuma hari Sabtu tu, sebelum hantar kereta servis nak bawak isteri aku gi makan bihun sup kat Bukit Cina.

Kol adik aku ajak dia join sekali, tapi dia kata tak larat. Balik kerja aku kol abang aku kot-kot dia ada kelapangan. Malangnya, dia pun tak free hari Sabtu.. Tapi, dia kata kalau nak gi makan kat Asam Pedas Power, Bukit Cina malam ni (Jumaat) boleh laa.. Tanya isteri aku, dia kata OK, so, kitaorang pun gerak dari rumah sewa dalam jam 7ptg.
Actually, aku mula makan kat warung Asam Pedas Power ni kurang lebih 3 tahun yang lalu setelah diperkenalkan oleh kawan aku. Woww!! rasa dia memang sodappp.. (Masa tengah tulis entri ni, cam terkecur je air liur aku meng'imagine' kan asam pedas power ni). Pastu, aku rekomenkan kat abang aku ni.. At first, memang dia 'maki' aku jugak lah sebab rasanya yang power (pedas gilerr) itu. Siap cakap, ko ni nak bunuh orang ker apa.. Pastu macam-macam andaian lah diorang buat.. kononnya tertumpah lada hitam laa.. tersalah resepi laa.. dan macam-macam lagi. But, bila diaorang dah repeat makan kat situ untuk the 2nd time dan seterusnya... terus dah jadi cam rasa asyik nak makan kat situ jer.

~Asam Pedas Power~
Baru-baru ni, dalam rancangan Jalan-Jalan Cari Makan, ada keluar cerita pasal warung ni. So, pada korang yang nak atau lum lagi try makan kat sini, sila-silalah try.. Mula-mula memang rasa pedas sikit laa.. Tapi lama-lama cam rasa ketagih lak nak hirup kuah asam pedas yang memang power giler tuh.. for the beginner, aku nasihatkan korang supaya bersedia dari segi fizikal dan mental bila nak try makan kat sini especially untuk mereka yang tak tahan pedas. Selain tu, korang jugak kena banyak bersabar menunggu hidangan tiba sebab ikan, sotong, udang, dll tu diaorang nak kena siang dulu.. Jadi, sementara tunggu hidangan tiba tu, surau ada kat seberang jalan je dan korang bolehlah menunaikan solat maghrib atau isyak dulu.

Warung Asam Pedas Power ni dibuka jam 8.00 malam. Tutup aku tak sure pulak pukul berapa. Maybe dalam 2.3 pagi kott.. Macam-macam pilihan ada (ikan, sotong, lala, udang, sayur, dll) kecuali diaorang takde sediakan menu like nasi goreng, mee goreng, tomyam, sup, dll.  Selamat Mencuba..

~Kualiti gambar tak memuaskan.. harap maaf~
Then, esoknya aku pegi jugak sarapan di warung bihun sup kat bukit cina tu (pun keluar gak dalam rancangan Jalan-Jalan Cari Makan.. maaf sebab tak ingat apa nama warung ni..) dengan adik aku. Kat sini pun macam-macam menu ada seperti mee sup, mee kari, rojak, mee rebus, dll. Tapi, aku prefer makan mihun sup.. terpulanglah pada selera masing-masing yer.. Kedai ni tutup jam 3 ptg kalau tak silap aku. So, pasni sapa-sapa orang melaka yang belum pernah makan kat sini boleh lah try sarapan kat sini.. tak ketinggalan jugak pada mereka yang datang bercuti di melaka.. boleh lah cuba makan kat dua tempat yang aku sebutkan tadi. InsyaAllah, anda pasti puas hati..

namzahs said...

orait bro.. nanti aku pergi melaka musti try ini kedai..

KhairolRamlie said...

ok2.. klu dtg kontek2 le den kat sini haa.. hehe

AYuNG said...

kedai nih bukak stat 8mlm ker?