Pages

Thursday, September 12, 2013

FEELING SO SAD.. :-(

Salam..
Dear blog,
Hari ini aku rasa sangat sedih..
Sedih dituduh benda yang aku tak buat
Sedih dituduh oleh insan yang aku sayang dan hormat
Aku rasa sedih.. sedih sangat..
Dan untuk kali pertamanya aku menangis atas tuduhan itu..

Dear blog,
Aku sedar.. ini mungkin ujian Allah
Dan ini juga mungkin kafarah di atas dosa-dosa yang aku lakukan
Tapi..
Tak boleh ke selidik dan tanya dulu sebelum nak jatuhkan hukuman??

Dear blog,
Aku sedar.. aku jahat
Aku pernah buat silap
Dan aku yakin, ini adalah balasan atas dosa-dosa aku tu..
Apalah sangat ujian yang aku sedang hadapi sekarang ni berbanding dengan dosa-dosa yang aku lakukan dulu..
Aku terima..
Aku cuba untuk redha...
Tapi dituduh untuk sesuatu yang aku tak buat oleh orang yang aku sayang dan hormat.. ia amat menyakitkan

Dear blog,
Mungkin selama ni aku pernah membuat orang lain menangis kerana perbuatan dan kata-kata aku
Dan hari ini.. aku sedang menjalani hukuman yang walaupun tak setimpal dengan apa yang aku dah pernah buat dulu, tapi ianya amat terkesan dalam hati aku

Dear blog,
Akan ku cuba memujuk hati ini
Untuk menerima dengan redha..
Jangan sekali-kali berkecil hati dengan tuduhan dan kata-katanya itu
Kerana apa yang pernah aku lakukan padanya dulu.. dia dengan redha menerima aku kembali
Biarpun hatinya lebih remuk daripada apa yang aku rasa sekarang ini
Biarlah aku terluka..
Kerana aku sendiri telah melukai hatinya berbelas tahun dahulu
Apalah sangat kelukaan yang aku alami sekarang berbanding dengan parut di hatinya yang mungkin belum pun sembuh kerana perbuatanku

Aku redha ya Allah..
Aku terima ujianmu ini dengan hati terbuka
Aku tak mahu sekelumit pun perasaan jahat yang dibisikkan oleh syaitan itu mempengaruhi mindaku
Aku tetap akan menghormati dan menyayanginya biarpun kadangkala kata-katanya bisa menggores hati dan perasaanku

Dear blog,
Di kala aku mula menaip tadi, aku rasa sangat sedih
Alhamdulillah, setelah meluahkannya di sini membuatkan aku terfikir..
Aku tak patut ada perasaan buruk itu padanya kerana apa yang aku lakukan dulu lebih dalam lukanya berbanding apa yang aku lalui sekarang ini
Aku redha sekiranya ini adalah ujian Allah untuk aku

Ya Allah,
Kau buangkanlah perasaan-perasaan jahat yang cuba ditiupkan oleh iblis la'natullah 'alaihi itu dari hatiku
Supaya aku tidak terus berfikir yang buruk-buruk sebagai tanda protes ku kepadanya
Kerana aku yakin aku ada Kau ya Allah
Kau tidak akan menguji hamba-Mu dengan apa yang mereka tidak layak untuk diuji

Ya Allah,
Andai ujian ini adalah salah satu cara untuk aku mendapat hidayah-Mu, aku redha Ya Allah
Sesungguhnya aku bersyukur..
Kerana biarpun aku ini seringkali melakukan dosa kepada-Mu
Kau tak melupakan hamba-Mu yang hina ini
Kerana aku tahu..
Engkau Tuhan yang bersifat dengan sifat ar-Rahman dan ar-Rahim
Dengan sifat pengasih dan penyayang-Mu itulah kau menurunkan ujian-Mu buatku
Supaya aku tersedar yang aku masih memiliki-Mu
Tempat untuk bergantung segala harapan
Tempat untuk mengadu segala masalah
Terima kasih ya Allah kerana tidak membiarkan aku terlarut dengan perasaan yang bukan-bukan terhadapnya..

Dear blog,
Terima kasih kerana beri aku peluang untuk mencatatkan sesuatu di sini
Alhamdulillah, dengan catatan ini telah memberi kesedaran kepadaku
Dengan catatan ini juga, segala perasaan aku yang tidak enak sebelum menaip di sini tadi juga telah sirna
Sekurang-kurangnya aku berasa lega
Kerana aku tidak menjadikan laman sosial ini sebagai tempat aku melepaskan amarahku
Terima kasih sekali lagi..





Thursday, July 25, 2013

TINGGALKAN 4 KEBURUKAN UNTUK DAPAT 4 KEBAIKAN

Salam..
Sedikit tazkirah ringkas untuk renungan dan manfaat kita bersama ..

Diriwayatkan daripada Hatim al-A'syam:
"Sesiapa berpaling daripada empat keadaan akan mendapati empat yang lain dan menemui syurga iatu daripada tidur kepada kubur, daripada kesombongan kepada timbangan, daripada pengangguran kepada titian dan daripada syahwat kepada syurga".

1) Berpaling daripada tidur kepada kubur
Bermaksud mengurangkan tidur kerana memperbanyakkan amal ibadat untuk dijadikan sebagai bekalan di alam kubur kelak.

2) Berpaling daripada kesombongan kepada timbangan
Bermaksud membuang segala sifat sombong dan bangga diri untuk lebih reda melakukan amal soleh sebelum tibanya hari timbangan di akhirat.

3) Berpaling daripada pengangguran kepada titian
Bermaksud tidak mensia-siakan waktu lapang, sebaliknya dimanfaatkan dengan amal kebaikan kerana ia dapat membantu seseorang ketika melintasi titian sirat nanti.

4) Berpaling daripada syahwat kepada syurga
Ertinya meninggalkan semua ajakan hawa nafsu demi memenuhi tuntutan agama dan perlu diingati, sesungguhnya syurga diliputi hal yang tidak disukai oleh hawa nafsu.

(Sumber: Harian Metro, 19.7.2013)

Thursday, July 18, 2013

SEKADAR RENUNGAN


Salam..
Sekadar nak share apa yang aku baca di FB. Aku rasa korang pun mungkin pernah baca pasal tips ni..

Actually, aku dulu pun pernah baca jugak pasal ni tapi masa tu cuma share kt FB je.. dan kali ni aku nak share kat sini pulak untuk panduan aku dan juga para pembaca blog aku ni. Bukan apa.. kalau kat FB tu macam susah sikit nak trace apa yang dah kita share. Tapi kalau kat sini aku boleh cari under labels..

So, untuk parent mahupun bakal parent (yang masih bujang pun boleh jugak), semoga apa yang dikongsikan ini sedikit sebanyak akan dapat memberi panduan kepada kita dalam mendidik anak-anak. Bak kata Prof Muhaya.. anak-anak tu kan bakal jadi pencen kubur kita nanti. Jadi, didiklah anugerah Allah itu sebaik-baik mungkin mulai sekarang.

Ehh.. panjang pulak celotehnya. Jom lah kita renung-renungkan..

Renungan bersama..

1) Jangan pukul anak dari lutut keatas

2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control

3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya . Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak

4) Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).

5) Berikan anak anda pelukan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)

6) Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

7) Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).

8) Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkara termasuklah berbuat silap.

9) Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga, pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

10) Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

11) Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)

12) Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.

13) Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

14) Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).

15) Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

16) Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.

17) Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

18) Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

19) Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam.

20) Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.

21) Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

22) Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.

Wallahu a'lam..

Wednesday, July 17, 2013

SALAM RAMADHAN 1434H

Salam Ramadhan..
Alhamdulillah.. masih lagi diberikan kesempatan oleh-Nya untuk bertemu dengan bulan seribu bulan -Ramadhan al-mubarak. Semoga terus diberikan kekuatan dan kesihatan yang baik untuk melipatgandakan amalan di bulan yang penuh kemuliaan ini.

Ramadhan kali ini kami sekeluarga menyambutnya di rumah sewa yang baharu di Masjid Tanah. Kadang-kadang terfikir juga.. sampai bila harus menyewa?? Bila agaknya kami akan dapat memiliki kediaman sendiri?! Aku harap impian aku untuk memiliki kediaman sendiri sebagaimana yang aku idamkan akan dapat direalisasikan dalam masa terdekat ni.. InsyaAllah.

Bila dah duduk rumah sewa baru ni.. situasinya pastilah berbeza dengan rumah sewa lama.
Suasana kejiranan di sini agak baik dan rutin harian kami suami isteri juga sedikit berubah..
Dan mungkin yang lebih terasa kesannya adalah anak kami Nur Iman Wafirah.. - Rumah baru.. pengasuh baru.. dan sehari selepas kami berpindah, umminya pulak pergi berkursus.

Sedih jugaklah tengok keadaan dia masa tu.. Segala-galanya berlaku serentak dan itu mungkin merupakan kejutan baginya sehingga dia demam. Seminggu di taska dia menangis.. sehinggakan ada dua hari jugaklah penjaga taska tu suruh aku amek dia awal sebab menangis tak henti dan tak nak makan n susu.

Tapi sekarang.. alhamdulillah, keadaan dia dah semakin ok. Minggu kedua di taska dia dah kembali ceria (tapi tetap menangis bila tiap kali hantar dia waktu pagi). Kalau dulu petang aku datang amek, muka masam dan kelat je.. tapi sekarang (petang tadi laa..) sampai taknak balik. Sangat-sangat bersyukur.. Aku harap, lama kelamaan nanti dia akan makin selesa di situ dan di rumah sewa kami ini.

Cuma yang kami harap.. semoga penghijrahan kami ini (dengan tujuan yang baik), akan diberkati oleh Allah. Aku percaya.. sekiranya kita berhijarah untuk kebaikan InsyaAllah, Allah akan kurniakan kebaikan kepada kita. Sebagaimana Sabda Rasulullah (s.a.w):


Wallhahu a'lam..

Friday, May 31, 2013

DOMAIN NAME EXPIRED..!!

Salam..
Dah lama tak buka blogspot.
Tapi tadi bila masuk dan klik kat view blog aku dikejutkan dengan paparan ni..

DOMAIN NAME EXPIRED??!!!

Apa benda tu?? aku bukannya tau sangat pasal mende-mende alah ni.
Aku try klik kat renew.. tak bole jugak
Gabra jugak dibuatnya.. ialah.. walaupun blog ni tak berapa nak happening atau bak kata orang sekarang 'nan adoo..' tapi aku sayang blog aku ni.
Kalau tak boleh nak access camne kalau sesekali aku nak post atau share sesuatu kat sini nanti..??!!

Kemudian aku try tanya pakcik google..
Setelah beberapa carian aku lakukan aku terjumpa blog ni..

Alhamdulillah.. dengan perkongsian saudara blogger yang sudi berkongsi maklumat kat blog dia tu, masalah aku dapat diselesaikan.. Rupa-rupanya masalah aku sama dengan saudara blogger tu td. So, akupun terus remove kan aje gadeget takwim hijrah tu.

Sangat suspen juga tadi.. tapi sekarang alhmadulillah.. dah settle. Inilah antara kebaikan teknologi maklumat.. kalau digunakan untuk kebaikan, insyaAllah orang lain pun akan mendapat manfaat daripada apa yang dikongsikan.. terima kasih sekali lagi kepada saudara blogger mohd thamim anshaari

Friday, April 12, 2013

KISAH DAN TELADAN: KATA-KATA KEHIDUPAN

Salam.
InsyaAllah, mulai hari ini, aku akan menyelitkan kisah-kisah teladan (yang aku ambil daripada pelbagai sumber e.g: surat khabar, majalah, buku, dll) di blog ini untuk sama-sama kita ambil iktibar dan pengajaran daripada kisah tersebut. Selain itu, diharapkan kisah-kisah teladan ini juga mungkin boleh dijadikan pembakar semangat ataupun motivasi mahupun inspirasi dalam menjalani kehidupan saya mahupun para pembaca sekalian.

Baiklah, hari ini aku akan berkongsi kisah dan teladan mengenai KATA-KATA KEHIDUPAN.
(Sumber: Utusan Melayu / 8 Apr. 2013)

KISAH
Sekumpulan katak sedang melompat-lompat riang di dalam hutan. Ketika asyik melompat-lompat itu, dua daripada katak tersebut terjatuh ke dalam sebuah lubang yang dalam.

Semua katak-katak lain mengelilingi lubang tersebut kalau-kalau mereka boleh membantu kedua-dua katak itu naik semula ke atas. Tetapi apabila mereka melihat ke dalam lubang itu, mereka mengeluh kerana lubang itu sangat dalam.

Mereka melaung-laung kepada katak yang terperangkap di dalam lubang itu memberitahu bahawa kedua-dua katak itu tidak ada harapan untuk naik semula dan bersedialah untuk mati di dalam lubang itu.

"Lubang itu sangat dalam, sukar untuk kamu naik. Lebih baik kamu berserah kepada takdir dan bersedia untuk mati", laung katak-katak yang berada di atas tanpa mempedulikan perasaan katak yang terperangkap di dalam lubang itu.

Bagaimanapun, kedua-dua katak di dalam lubang itu tidak menghiraukan kata-kata kawan mereka, sebaliknya terus berusaha sedaya upaya mereka untuk melompat naik ke atas tebing.

Dalam masa yang sama, kawan-kawan mereka yang berada di atas terus melemahkan semangat mereka dengan meminta berhenti berusaha untuk naik kerana hampir mustahil mereka dapat berbuat demikian.

Akhirnya, salah seekor katak di dalam lubang itu terpengaruh dengan kata-kata kawan-kawannya yang berada di atas dan meneyerah kalah. Dia terjatuh semula ke dalam lubang dan mati.

Sedangkan seekor lagi katak di dalam lubang itu tetap dengan usahanya untuk melompat keluar dari lubang tersebut. Dia berusaha dengan segala kudratnya yang masih tinggal.

Sekali lagi, kawan-kawannya di atas melaung-laung memintanya supaya berserah kepada takdir dan berhenti berusaha serta redha dengan apa yang akan terjadi kepadanya.

Namun katak yang seekor ini tidak mempedulikan kata-kata kawan-kawannya itu, sebaliknya terus berusaha gigih melompat naik ke atas dan akhirnya usahanya itu berhasil. Katak itu berjaya melompat ke atas.

Ketika katak itu sampai di atas, kawan-kawannya bertanya, "apakah kau tidak mendengar laungan kami?" lalu katak itu dengan bahasa isyarat memberitahu bahawa dia pekak.

Rupa-rupanya semasa berada di dalam lubang itu, si katak pekak ini menganggap laungan kawan-kawannya supaya dia menyerah kalah adalah sorakan semangat supaya dia terus berusaha.

TELADAN
Kekuatan hidup dan mati ada di lidah. Kekuatan kata-kata yang diberikan kepada seseorang yang sedang "jatuh" dapat membuatkan mereka bangkit dan membantu mereka dalam menjalani kehidupan.

Sebaliknya, kata-kata buruk terhadap seseorang yang sedang "jatuh" dapat membunuh mereka. Hati-hatilah dengan apa yang akan diucapkan. Kata-kata kehidupan dapat membuat kita berfikir dan melangkah juah dari apa yang kita andaikan.

Thursday, April 4, 2013

SUATU MASA

Salam..
Aku tak tahu bagaimana nak aku mulakan kata-kata untuk mencipta ayat-ayat yang menggambarkan betapa aku sudah lama tidak menulis di sini. Bukan tidak terlintas di fikiran.. malahan kerapkali juga aku mengunjunginya.. tapi bagaikan ketandusan kata-kata untuk aku semadi dan abadikan tiap peristiwa dan kenangan yang singgah dan hadir dalam kehidupanku di sini.

Sehinggalah hari ini.. entah tarikan magnet atau graviti mana yang menarik kuat aku untuk menekan huruf-huruf di papan kekunci ini lantas membina ayat-ayat bagi menyatakan betapa aku telah lama meninggalkan 'diari maya' ini..

Semoga ini menjadi satu titik permulaan buat aku mencatatkan sesuatu di sini biarpun tidak sekerap mereka yang lain.. tapi sekurang-kurangnya ada sesuatu untuk aku semadi dan abadikan di sini untuk ingatan aku di masa akan datang..
video

Bagaimanakan ku mula
Dan apakah kata-kata
Yang indah untuk diabadikan
Tiap wajah berkisah
Tiap madah bererti
Manakah ilhamku

Cahaya di matamu
Senyum di bibirmu
Mengukir seribu tanda pertanyaan
Mungkinkah kau jua dalam kerinduan
Di saat begini aku merindukan

Berhelai-helai surat
Terbiar di depanku
Tak dapat aku utuskan
Ku ramas semua
Dan ku buangkan
Jauh dari pandangan

Lalu aku kesal
Ku kumpul semula
Tak dapat ku nyatakan apa yang ku rasa
Jika engkau tahu di dalam hatiku
Mungkinkah kau sahut jeritan batinku

Dengarkanlah panggilanku
Dengarkanlah lagu untukmu
Angin lalu kau sampaikan
Rasa rindu yang membara
Kepadanya

Warna-warna cintaku
Kian pudar bersama
Malam yang gelap gelita
Entahkan kau rasakan
Apa yang aku rasa
Atau kau tak endah

Tapi ku percaya
Semua telah tertulis
Dan niat suciku takkan disiakan
Dan di suatu masa
Di hari yang indah
Ku hulur tanganku
Lalu kau terima