Pages

Saturday, February 12, 2011

SELAMAT BERHUJUNG MINGGU...

Alhamdulillah, saya masih lagi diberi kesempatan menulis di sini. Setelah berminggu meninggalkan ruang maya ini kosong tanpa sebarang catatan, saya kembali mengisi kekosongan entri bulan Februari yang belum terisi.

Hujung minggu dilalui pastinya seronok bagi muda mudi yang belum punya apa-apa komitmen. Sama seperti saya yang pernah melalui zaman remaja dengan menghabiskan masa berlibur di luar, melepak bersama kawan-kawan, menonton wayang di panggung Cathay dan sesekali 'berwindow shopping'.. Ya, saat itu memang indah dan seronok. Tiada masalah yang perlu difikir.. Tiada hutang yang perlu dilangsai.. Tiada hati yang perlu dijaga..

Hujung minggu juga saya manfaatkan untuk mengqada' kembali waktu tidur selama lima hari itu sehingga jam 12 tengahari.. Memang jimat waktu itu.. Jimat bil air untuk mandi pagi.. Jimat duit untuk beli sarapan (Emak pun jimat tenaga tak payah nak buat sarapan untuk saya)..Jimat petrol kerana motosikal saya juga boleh sama berehat mengqada' perjalanannya selama lima hari berturut-turut. Pendek kata, qada' tidur itu adalah satu langkah penjimatan yang sangat berkesan waktu itu.. Minyak rambut code 10 tak payah guna, perfume tak payah sembur, letrik tak payah guna untuk iron baju, dan macam-macam lagilah..

Tapi hari ini.. hujung minggu saya walaupun situasinya hampir sama seperti zaman remaja, tapi keseronokannya nyata berbeza.. Masa remaja, komitmennya hanya pada pelajaran sahaja.. Apabila memasuki alam pekerjaan dan berumahtangga, komitmen pun makin bertambah. Masih lagi boleh berseronok.. tapi, bayak masalah yang perlu difikir, ada hutan yang perlu dilangsaikan, dan yang paling penting.. ada hati dan perasaan yang perlu dijaga..




Jadi, hujung minggu saya hari ini masih tetap seronok biarpun terpaksa memerap di rumah menyiapkan assignment yang due date nya pada minggu hadapan, namun berada bersama keluarga dan orang-orang tersayang adalah momen yang paling indah dan seronok dalam hidup saya. Keseronokan menonton wayang, melepak bersama rakan, dan window shopping mungkin boleh dilakukan pada bila-bila masa.. tetapi berkumpul bersama keluarga tidak mungkin dapat diulang sekiranya mereka sudah tiada di dunia ini lagi..

Sabda Nabi s.a.w yang bermaksud: "Rebut lima perkara sebelum datang lima perkara: MUDA sebelum TUA, SIHAT sebelum SAKIT, KAYA sebelum MISKIN, LAPANG sebelum SIBUK, HIDUP sebelum MATI"

Oleh yang demikian, marilah kita sama-sama merebut lima perkara ini (Muda, Sihat, Kaya, Lapang, Hidup) sebelum datang kepada kita lima perkara yang berikutnya (Tua, Sakit, Kaya, Sibuk, Mati). Gunakanlah kesempatan yang diberikan ini untuk merasai saat-saat indah kita bersama keluarga.. Sementara ibu dan bapa, adik beradik, saudara mara kita masih muda.. sementara mereka dan kita masih sihat.. sementara kita diberikan sedikit kesenangan dan kelapangan.. dan sementara kita dan mereka masih hidup.. peruntukkanlah sedikit masa kita untuk mengeratkan hubungan kekeluargaan dan silaturrahim bersama ahli keluarga.. Akhir kalam, selamat berhujung minggu. Semoga hujung minggu anda dan saya dipenuhi dengan perkara-perkara yang bermanfaat..



No comments: