Pages

Saturday, February 12, 2011

SERUPA TAPI TAK SAMA...

Saya baharu sahaja usai menonton episod pertama PROGRAM BUAL BICARA SITI di saluran Astro Ria (104) sebentar tadi.. Maklumlah, kan namanya berhujung minggu. Ditambah pula saya hanya melepak di rumah dan tak ke mana-mana pada malam minggu ini.. Jadi, saya pun tak mahu melepaskan peluang untuk menonton rancangan bual bicara terbaru hasil buah tangan Astro ini.. Nak kata saya ni die hard fan Tok Ti tu takdelah, cuma saya ni minat kat kemerduan dan kesedapan lagu-lagu yang dinyanyikan oleh beliau.. "."

Tapi, apa yang ingin saya catatkan di sini bukanlah tentang keseluruhan perjalanan program ini.. sebaliknya mengenai sedikit info (yang kebetulan sama dengan diri saya), yang saya baru ketahui (ketika saya menonton rancangan ini) ketika Siti menemubual tokoh negarawan ulung negara iaitu Tun Dr. Mahathir Mohamad. Malam ini barulah saya tahu yang Tun Dr. Mahathir ni rupanya tak makan ikan.. hehehe.. saya sangat teruja apabila mendengar info ini kerana saya juga tidak makan ikan.

Hairan bin Ajaib..!! Di sana sini sibuk orang mengatakan tentang khasiat memakan ikan walhal sebaliknya seorang negarawan ulung di negara kita tak makan ikan. Dan orang itu pulak, tak lain dan tak bukan ialah bekas Perdana Menteri kita, Tun Dr. Mahathir!! Nah!! Itulah hakikat yang harus kita terima.. Dan lagi satu hakikat yang saya dan juga anda harus terima adalah walaupun saya tak makan ikan, tetapi saya bukanlah siapa-siapa.. huhhuuu. oleh itu, awaslah wahai peniaga-peniaga ikan di pasar dan di mana jua.. mungkin selepas ini orang akan berhenti daripada makan ikan dan dah tak mahu beli ikan-ikan anda dengan alasan, Tun Dr Mahathir tak makan ikan pun masih boleh jadi Perdana Menteri.. ngehehe.

Apapun, saya masih bersetuju yang memakan ikan itu tetap menjadi salah satu faktor dalam menjana minda yang cerdas. Tapi harus diingat, pokok pangkalnya untuk menjadi orang berjaya ianya bergantung kepada diri individu itu sendiri. Kemudian di tambah pula dengan didikan dan bimbingan daripada kedua orang tua selain pengaruh daripada orang sekeliling yang turut menjadi rangkuman faktor kepada kejayaan seseorang individu. 

Tak guna juga kalau seseorang itu dok asyik mentekedarah ikan banyak-banyak tapi lepas tu dia jadi samseng jalanan, merempit, hisap pit, dan melakukan pelbagai salah laku jenayah lagi... Jadi, itu adalah sangat tidak berbaloi kalau anda mengatakan yang dengan makan ikan, otak seseorang itu akan jadi cerdas, sihat, brilliance, genius or watever. Seperti yang saya katakan tadi, ianya hanya faktor sampingan sahaja.. Atau mungkin mereka juga boleh kita panggil genius kerana menggunakan otak mereka untuk mencuri, meragut, menunggang motosikal secara meniarap, memandu secara membabi buta, pecah rumah, merogol, membunuh, dsbgnya.. Oh ya.. itu semua memerlukan tahap ke'genius'an yang tinggi dan sebab itulah mereka suka makan ikan.. huhh!!

Sebenarnya, apa yang penting bagi saya untuk seseorang itu berjaya adalah mereka itu hendaklah sentiasa rajin berusaha, bersungguh-sungguh dalam pelajaran dan setiap perkara yang dilakukan, tekun, ikhlas, sabar serta mempunyai keazaman dan semangat yang tinggi untuk berjaya. Tak kiralah apa jua bentuk makanan yang kita makan, apa jua jenis minuman yang kita minum, setiap orang daripada kita mempunyai peluang untuk mencapai kejayaan. Dan tak kiralah apa jua bentuk kejayaan yang kita lakar di waktu ini atau di suatu masa nanti, apa yang diharapkan sebenarnya adalah semoga kita bukan sahaja memperoleh kejayaan di dunia, bahkan juga menjadi insan yang berjaya di akhirat kelak. Sesungguhnya kejayaan di akhirat itu adalah kejayaan yang paling manis buat orang-orang yang beriman.. wallahua'lam

No comments: