Pages

Tuesday, November 1, 2016

KHASIAT INAI: RAWATAN CARA RASULULLAH S.A.W

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum saya ucapkan kepada para pembaca yang dikasihi sekalian.
Bagaimana dengan hari anda? Diharapkan semoga hari anda dipenuhi dengan kebaikan dan keceriaan.

Baiklah.. hari ini saya nak kongsikan dengan anda mengenai khasiat inai: rawatan cara Rasulullah S.A.W. Sebenarnya banyak khasiat inai yang saya tak tahu. Selama ni saya ingat inai tu hanya untuk dipakai dijari dan mewarna rambut. Tapi bila baca artikel yang dipetik daripada buku Rasulullah Seorang Doktor terbitan Pustaka Ibnu Katsir, barulah saya tahu banyak rupanya khasiat inai ni.. dan Rasulullah S.A.W sendiri juga membuat rawatan menggunakan inai.
Orang kata.. benda yang baik kena dikongsi!! Jadi, hari ni saya kongsikan khasiat inai: rawatan cara Rasulullah S.A.W kepada anda. Semoga bermanfaat hendaknya.. In Shaa Allah.

Pembantu Rasulullah S.A.W. Salma berkata, Nabi Muhammad S.A.W bersabda kepadanya: "Jika ada sesiapa mengadu mengalami sakit kepala, maka hendaklah orang itu berbekam untuk mengurangkan sakit."

Jika ada orang mengeluh sakit kaki, Rasulullah S.A.W menyuruh orang itu membalutnya dengan 'hina' iaitu inai. Ketika Rasulullah S.A.W terkena jangkitan kuman akibat luka, Baginda menyuruh Salma membalut luka itu dengan inai.

Sakit kepala yang hanya dirasai di bahagian kanan atau kiri sahaja disebut sebagai 'syagigah' (migrain/sakit kepala sebelah) dan jika sakit itu dirasai di seluruh kepala, ia dikenali sebagai 'kutdzah' (sakit kepala biasa).
Inai mujarab untuk mengatasi suhu panas yang terperangkap dalam kepala. Menyapu inai pada kening dengan izin Allah SWT sakit kepala akan reda kerana inai mengandungi zat astringent yang mampu menarik panas pada organ tubuh.

Inai dikatakan mempunyai sifat tidak terlalu panas dan tidak terlalu sejuk. Ia juga mempunyai zat larut yang berguna untuk mengubati luka akibat terbakar. Bagi mereka yang mengalami bibir pecah-pecah atau merekah, mereka boleh mencuba menggiggit inai untuk mengubatinya.

Selain itu, bunga inai dicampur dengan lilin yang dijernihkan dan minyak mawar, boleh mengubati penyakit rusuk. Jika seseorang mengalami cacar pada peringkat awal, inai boleh disapukan di bawah telapak kaki bagi mengelakkan mata diserang cacar.

Bunga inai disimpan dalam lipatan baju berbulu boleh membuatkan baju itu wangi dan mengelak daripada serangan penyengat. Selain itu, inai juga mampu memperkuat dan mencantikkan rambut. Inai turut boleh digunakan untuk mengubati bengkak dan bisul.

Wallahua'lam.

No comments: