Pages

Saturday, June 25, 2011

SEPAH JUARA MAHARAJA LAWAK ASTRO 2011

Akhirnyaa.. Juara Maharaja Lawak Astro 2011 jatuh di tangan kumpulan SEPAH!!
Lawak korang memang sempoii.. especially bila tiru gaya ustazah Norbahiyah tu.. (harap-harap ustazah berfikiran terbuka apabila karaktornya dikomedikan).

Overall, aku kira SEPAH memang layak dinobatkan sebagai juara. Dengan persembahan yang konsisten beberapa minggu sebelum final membuatkan peminat mula 'membuka mata' terhadap lawak mereka. Ditambah pula dengan lawak kumpulan JOZAN (yang disebut-sebut bakal bergelar juara pada malam itu) mempersembahkan lawak yang boleh dikatakan kurang menyengat berbanding dengan minggu-minggu sebelum ini (pada pandangan akulah.. tapi tidak pada Ahmad Idham), membuatkan peminat (dan mungkin juga juri yang mewakili 50%) akhirnya menobatkan SEPAH sebagai juara.

Kumpulan feveret aku (pada awalnya lahh..) iaitu kumpulan JAMBU hanya mampu meraih tempat ke-4. Aku rasa, kalau kumpulan JAMBU mampu memberikan lawak di pusingan pertama sebagaimana lawak pada pusingan kedua (aksi penyamun bersama Zila Bakarin), aku yakin mereka mungkin boleh menduduki tempat kedua atau ketiga kerana bagi aku lawak JOZAN hanyalah biasa-biasa sahaja.

Dan yang paling untung adalah NABIL. Walaupun meraih tempat ketiga, tetapi wang tunai RM150, 000.00 tidak perlu dikongsi atau dibahagi-bahagi kerana bergerak secara solo. Persembahan NABIL juga lebih menyerlah pada pusingan kedua berbanding pusingan pertama. Dan aku setuju dengan kata-kata Mamat Khalid yang simple itu lebih mudah.. tak perlu nak memikirkan lawak-lawak yang bombastic, sarcastic, fantastic, futuristic dan apa-apa tic lagilah kerana lawak yang mudah lebih senang orang nak faham. Dan itulah yang telah dilakukan oleh kumpulan SEPAH sehingga melayakkan mereka untuk bergelar juara pada malam itu.

Apapun, aku tetap terhibur menonton Maharaja Lawak Akhir ini bersama keluarga dan saudara-mara yang berkumpul di rumah aku bersama makanan-makanan tradisi (kuaci, kacang, coklat, jajan, teh 'O'dll) yang sering bersama setiap kali kitaorang menonton persembahan-persembahan final seumpamanya. Oh yaa.. ada gak terbaca yang AF pun nak buat program macam Maharaja Lawak ni yang nak menandingkan semula juara antara juara sepanjang musim AF yang lalu hingga terkini.. Betul ke?? Agak-agak boleh beat Maharaja Lawak ke?? dan yang penting, Mawi masih boleh bergelar Raja SMS ke?? hehe.. Apapun, tahniah kepada SEPAH kerana menjadi juara dan berjaya memcahkan perut kami sekeluarga dengan lawak-lawak yang bersahaja..









No comments: