Pages

Friday, May 23, 2008

MOTIVASI (HAL KERJA)

My dear friends,
Let us share what Datuk Dr. Fadilah Kamsah used to say

"Ada orang datang ke pejabat dengan perasaan penuh gembira & ceria, ada datang dengan perasaan 'biasa' dan ada datang dengan perasaan serba tak kena '.. Ingat lah, sesiapa yang datang hanya dengan perasaan 'biasa' saja, hasilnya adalah 'biasa' saja, sesiapa yang datang dengan ceria, hasilnya akan jadi lebih daripada biasa ataupun luar biasa. Bekerja la dengan ceria agar menghasilkan produktiviti yang luar biasa yang akan menggembirakan orang di sekeliling kita. Semoga hasil itu akan mendapat keberkatan insyallah..."

Jadi renungi lah :-

1. Ada antara kita datang ke pejabat hanya memenuhi tanggung jawab 'DATANG BEKERJA' tapi hampeh, hasilnya macam kita 'TAK DATANG' kerja

2. Ada kala kita rasa kita BUSY giler, rupanya kita hanya 'KELAM KABUT'.

3. Adakala kita rasa kita PERIHATIN', tapi rupanya kita BUSY BODY

4. Adakala kita rasa kita OPENMINDED and OUTSPOKEN tapi rupanya kita KURANG PENG'AJAR'AN.

5. Adakala kita rasa kita berpemikiran KRITIS rupanya kita hanya lebih kepada KRITIK yang mencipta KRISIS.

6. Adakala kita rasa kita ingin menjadi LEBIH MESRA tapi rupanya kita di lihat lebih MENGADA

7. Adakala kita suka bertanya 'KENAPA DIA NI MCM TAKDE KEJE', adalah lebih baik kita tanya 'APA LAGI KEJE YANG AKU BOLEH BUAT'

Pejam mata dan renung lah diri, kalau kita perlu melakukan ANJAKAN PARADIGMA, maka lakukanlah...Segera, tapi manusia tetap manusia..sukar untuk berubah kerana kita selalu beranggapan kita lebih baik...adakah dengan merasakan itu kita sememangnya terbaik?

Maka untuk itu , mari kita mula senyum, ceria, mesra sesama kita dan tingkat kerjasama dalam kerja, tak rugi kita semai rasa 'kekeluargaan' dalam tugasan..kalau kita kurang kerja, cari la kerja membantu teman-teman yang lain.

Tak dapat gaji lebih pun tak apa sebab pahala dapat..kita draw kat akhirat nanti...tapi kalau kita asyik dengki mendengki..nasib la sebab dah ditentukan jalan yang sukar itu yang kita pilih..Renungi lah, berapa orang kawan kita dan berapa orang lawan kita, nescaya itu la kayu pengukur diri yang sebaiknya...

"mengkritik tidak bererti menentang,
menyetujui tidak semestinya menyokong,
menegur tidak bermakna membenci,
dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik"

Tuesday, May 13, 2008

catatan aku...

assalamualaikum.. lama rasanya x menulis kat blog ni. hampir sebulan lebih gak..
maklum le.. bz la katakan. mana taknya, 16hb april aritu aku kena lapor diri kat tempat keje baru di ILP Bukit Katil, Melaka.... pastu bz ngan final exam plk.. mana nak bagi masa keje ngan study. tu yang tak sempat2 nk bukak blog ni.
alhamdulillah, skunk ni sume dh kembali normal. final exam pun dh selesai.. segala keputusannya aku serah kepada Allah. dalam erti kata lain, tawakkal je la atas usaha yg tak seberapa yg telah aku lakukan. harap2 aku berjaya mengekalkan prestasi cemerlang aku cam sem lepas. insya-Allah.. begitu juga, aku doakan semoga kawan2 aku berjaya mendapat result yg cemerlang jgk (mana leh tamak.. kena ingat kengkawan jgk).
skunk ni, aku nk concentrate ngan keje lakk.. byk keje yg aku nk kena wat kat tempat keje baru ni. utk pengetahuan, library kat sini mmg tak pernah function (mengikut sistem yg formal) sebelum ni. takde sebarang rekod yg lengkap ttg peminjaman dan pemulangan, jumlah buku, dan serba-serbi lagi la yg tak lengkap.. sementelah pulak, aku kat sini keje sesorang sbb post utk pembantu perpustakaan kt ILP memang sorang.. so, kena la adap!!!
nasib jg la pengalaman kat matrik ada membantu sikit2. kalau tak, blur je le aku.... salah bos aku dulu jgk. dia khususkan aku wat 'cutting paper' je kt library tu. patutnya dia kena wat rotation biar sume keje staf library tau buat. jd, bila dh jd cam skunk ni, tak ke menyusahkan aku??!! tp aku redha dgn apa yg terjadi.. mayb ada hikmah di sebaliknya yg kita tak tau..
kat sini len plk halnya.. aku keje kat sini dh hampir sebulan.. aku order buku rekod perolehan perpustakaan sampai skunk tak dpt2... camne le aku nk wat keje??? byk keperluan yg aku mntk x dpt2. tp nk suruh aku bka library ni a.s.a.p.. (up: aku masih x buka library utk pelajar masuk hingga everything settled) tekanan gakk.. tp aku sabar je le.. tu yg ada masa nk siapkan blog ni.. hehehe...
kengkadang aku cuba utk jadi staf yg baik dan berdedikasi serta rajin bekerja, tp bila berhadapan dgn situasi pengurusan yg sebegini... mood nk keje pun hilang. sabau je le wat masa ni.. :D